Jól csinálni és jót csinálni! Hogyan minősítsük és tegyük láthatóvá a vállalatok társadalmi hasznosságát? ⋆ Civilsupport
8608
post-template-default,single,single-post,postid-8608,single-format-standard,mkd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,onyx-ver-1.6, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,woocommerce_installed,enable_full_screen_sections_on_small_screens,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
 

Jól csinálni és jót csinálni! Hogyan minősítsük és tegyük láthatóvá a vállalatok társadalmi hasznosságát?

Jól csinálni és jót csinálni! Hogyan minősítsük és tegyük láthatóvá a vállalatok társadalmi hasznosságát?

Lehet-e olyan minősítési rendszert bevezetni a társadalmi szempontokat előtérbe helyező vállalatok számára, mint amilyen a méltányos kereskedelem elvei alapján kialakított FairTrade minősítés az importcégek, a Leaping Bunny az állatkísérleteket elutasító kozmetikai cégek vagy a LEED a „zöld” épületek számára?

Erre a kérdésre keresték a választ a B Corp tanúsítási rendszer elindítói, akik 2006-ban egy olyan globális mozgalom szervezésébe kezdtek, melyben az üzleti vállalkozások egyúttal pozitív társadalmi változások eszközei is.  Ennek megfelelően a B vállalkozás – a B Corporation nevében a B a benefit (előny, valakinek a haszna, java) szót jelöli – a profit mellett a társadalmi, valamint a környezeti hatás mentén is méri működését.  

A tanúsítványt olyan vállalkozások szerezhetik meg, amelyek működésükben nagy hangsúlyt helyeznek az átláthatóság és etikusság szempontjaira, a munkatársak bevonására és érdekeire, a társadalom – elsődlegesen a közvetlen környezet – támogatására, valamint a környezettudatos üzletvitelre.  A tanúsításhoz szigorú elvárásoknak kell megfelelni, és egy komplex folyamat során kell bizonyítani a fenti szempontok megvalósulását.

A B Corp minősítés megszerzésével egy vállalat láthatóvá tudja tenni, hogy működése során nem csupán tulajdonosai, részvényesei elvárásait, hanem alkalmazottai, helyi közössége és a környezet érdekeit is ugyanúgy szem előtt tartja.  A minősítés segítségével az ügyfelek, munkavállalók, partnerek egyértelműen meg tudják különböztetni azokat a vállalatokat, melyek negatív környezeti hatásaik minimalizálására és társadalmi hasznosságuk maximalizálására törekednek a hagyományos, tisztán vagy többségében profitorientált üzleti vállalkozásoktól.

2016 végével a B Corp minősítéssel rendelkező vállalatok száma meghaladta a 2000-et. B vállalatok a világ mintegy 50 országában vannak jelen, 130 különböző iparágban. Európában már több, mint 300 vállalat szerezte meg a tanúsítványt, számuk (világszerte) egyre gyorsuló ütemben nő.

Forrás: http://bcorporation.eu/b-corporations-in-europe

A B Corp mozgalomhoz csatlakozó vállalatok – a minősítést végző B Lab nonprofit szervezet saját szavaival összefoglalva – tehát nem csupán a legjobbak szeretnének lenni a világon, de egyúttal a legjobbat is akarják a világnak, a környezeti pusztulás és a társadalmi kizsákmányolás problémáit sikeresen csökkentő alternatív üzleti modellek alkalmazásával.

Magyarországon jelenleg még nincs B Corp minősítéssel rendelkező szervezet, de a lehetőség nyitva áll. A mozgalomról, a minősítés folyamatáról és feltételeiről részletes információ érhető el (angol nyelven) az alábbi linken: https://www.bcorporation.net/

(Borítókép: https://www.facebook.com/bcorporation/)



Legyél képben!

Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!

Korábbi hírleveleink

Név

Szervezet neve

Email cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.