A legegyszerűbb értelmezésben egy vállalat sikerességét alapvetően a nyereségtermelő képessége határozza meg. Ezen túlmenően egyre több szervezet tűzi ki célul, hogy valamilyen módon pozitív társadalmi és környezeti hatást teremtsen. Ezt jelenti a CSR, a vállalati társadalmi felelősségvállalás, mely során a jótékony erőfeszítések jellemzően egy, az üzleti tevékenységtől elkülönült program keretében valósulnak meg.
A B Corp mozgalom elindítói túlléptek ezen a megközelítésen, szerintük az üzleti vállalkozások egyszerre lehetnek profitorientáltak és a pozitív társadalmi változások eszközei. A B Corporation minősítést azért hozták létre, hogy segítségével a vállalat, és annak valamennyi érdekeltje – a befektetőktől a munkavállalókon és vásárlókon át a helyi közösségig – valóban különbséget tudjon tenni a „jó működés” és a „jó marketing” között.
Ma a világ mintegy 50 országában, 130 különböző iparágban több mint 2000 B Corp minősítéssel rendelkező vállalat van. B Corp például a Triodos, Európa legnagyobb és legrégebbi zöld bankja, a Natura, Brazília legnagyobb kozmetikum gyártó cége, a Kickstarter, a világ legnagyobb adománygyűjtő platformja vagy az Etsy.com, a kézműves termékek, régiségek, művészeti és kézműves kellékek legnagyobb online piactere.
A B Impact Asssessment felmérésben pedig több, mint 40 000 vállalat vett részt, akik szeretnének működésükben mind nagyobb teret adni a környezeti, társadalmi, átláthatósági és etikussági szempontoknak.
A B Corp mozgalom törekszik az új típusú üzleti megközelítés hivatalos, jogi elismertetésére is: A hagyományos vállalati formák mellett megjelenő – nem csak profittermelési hanem társadalmi értékteremtési képessége mentén meghatározott – beneficial corporation már az USA 30 államában és Olaszországban is törvénybe foglalt jogi forma, 2016-ban pedig Ausztráliában készült törvénytervezet a vállalati törvény ezirányú megváltoztatásához.
A pozitív társadalmi és környezeti változások előmozdításán túl a B Corporation minősítés megszerzése, pontosabban a tanúsítás által hitelesített felelős üzleti működés:
“A társadalmi vállalkozások között nagyon nehéz közös nevezőt találni, épp ezért minden egyes befektetésünket gyakorlatilag egyenként kell értékelnünk. De ha tudjuk, hogy a leendő ügyfél B Corp, akkor már rengeteg információt kapunk a vállalatról és az általa képviselt értékekről.” Kevin Jones, Good Capital
“Tízből kilenc interjúztatott jelentkezőnk válaszolta, hogy a cégünk B Corp státusza miatt vált édekessé számukra a meghirdetett pozíció.” Robert Cheetham, CEO, Azavea
„Az egyik legjobb ügyfelünket annak köszönhetjük, hogy B Corp vagyunk. Mission Markets már épp egy másik webfejlesztő cég számára állította volna ki a csekket, de amikor megtudta, hogy B Corp vagyunk, úgy döntött, inkább minket alkalmaz.” Elissa Miller, Founder, Singlebrook Technology
„Imádom a Numi teákat, és annyira megörültem, amikor megtudtam, hogy az üzleti működésük is összhangban van az én értékeimmel. Mindig is gyönyörűnek gondoltam a teáikat, de az erőfeszítéseik miatt most még jobban szeretem őket.” a Numi egy vásárlója
A B Corp mozgalom fejlődéséről, tagjairól rendszeresek a megjelenések olyan neves médiumokban, mint a Forbes, a The NewYork Times, a The Guardian, az Entrepreneur vagy a Bloomberg.
“A B Impact Assessment és a B Audit elképzelhetetlenül hasznos menedzsment eszköztárat adott, amikor a GoLite úgy döntött, hogy fenntarthatóvá teszi működését.” Kim Coupanas, Co-Founder, GoLite
“A B Impact Assessment felmérését évente néhány alkalommal igyekszünk kitölteni. Minden alkalommal, amikor végigmegyünk rajta újabb és újabb dolgokat veszünk észre, amelyekben fejlődhetünk, és ami segít nekünk, hogy folyamatosan fejleszthessük működésünket.” Karen Parolek, Founding Principal, Opticos Design
“B Lab szolgáltató partnerei álal nyújtott kedvezmények jelentősen támogatták a növekvő CSR erőfeszítéseinket. Ezek nélkül fele annyit se sikerült volna elérnünk ezen a téren.” Ryan Martens, CEO of Rally Software
A felmérés során a vállalat:
A kérdéssor igazodik a vállalat méretéhez, szektorához és működési területéhez, teljes körű kitöltése mintegy 1-4 órát vesz igénybe, és az alábbi területeket fedi le:
Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.
Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!