Hol tart a társadalmi hatásmérés Magyarországon a civil szervezetek körében?
Május 19-én szervezte meg az első társadalmi hatásmérésről szóló meetup-ot a Civil Support által 2014 óta vezetett, és idén egy év kihagyás után újrainduló “Hungarian Country Impact Group”.
A közel 80 résztvevő 7 gondolatébresztő előadást láthatott hazai és nemzetközi előadóktól, a társadalmi hatásméréssel kapcsolatos módszertanokról, vállalati és civil oldali tapasztalatokról.
A meetupot megelőzően készítettünk egy kisebb kutatást civil partnereink körében, amelyben azt vizsgáltuk, hogy mit tudnak ezek a szervezetek a hatásmérésről, és egyáltalán mennyire elterjedt a használata a hazai non-profit szervezeteknél.
A válaszadó 105 szervezet közel fele nem hallott még korábban a hatásmérésről, de a kérdőív kitöltése után 90%-uk fontosnak tartaná, hogy mérjék a tevékenységük társadalmi hatását.
A kutatás során azt vizsgáltuk, hogy a működésük során hol és milyen információkat gyűjtenek, illetve hogy mi a motivációjuk az adatgyűjtésre.
Az első kérdéscsoportból az derült ki, hogy az egyes projektek megkezdése előtt ugyan tájékozódnak az érintettektől, de ez leginkább az igények felmérésére korlátozódik. Azt a válaszadó civil szervezetek többsége nem gondolja, hogy az érintettek ismerhetik a problémáik lehetséges megoldásait is.
Ezt követően vizsgáltuk, hogy a működésük során milyen gyakori az információ gyűjtés, és az mennyire van kapcsolatban az elért társadalmi hatással. A szervezetek háromnegyede rendszeresen gyűjt adatokat az érintettektől, jellemzően kérdőíves módszerrel, sokszor kötetlen személyes beszélgetések során. Az adatgyűjtés továbbra is a felmerült nehézségekre, illetve az igényekre fókuszál, a válaszadók alig negyede mondta, hogy foglalkoznak az érintettek tudásának, vagy magatartásának változásával.
A projektek befejezése után ugyan a válaszadók több, mint fele méri, mennyire tartós a változás a projektből kikerülés után, de a részleteknél az derült ki, hogy alig van olyan projekt, amelynek része az utánkövetés.
A kutatás utolsó részében azzal foglalkoztunk, hogy ezek a civil szervezetek együttműködnek-e vállalati partnerekkel, és ha igen, elvárják-e a partnereik tőlük, hogy mérjék a projektek társadalmi hatását. A válaszadók mintegy 40%-a mondta, hogy aktív vállalati együttműködései vannak, és további 40% szeretne ilyet. Az aktív kapcsolattal rendelkezők közül azonban csak alig 10%, akinél elvárás volt az érintettek életében bekövetkező pozitív változás kimutatása!
A kutatás eredményei megegyeznek a saját tapasztalatainkkal, a valódi társadalmi hatás kimutatása sem külső, sem belső elvárásként nem épült még be a társadalmi célú szervezetek működésébe.
Ezen szeretnénk változtatni egyrészt a Hatásmérés Munkacsoporton, másrészt saját tanácsadói tevékenységünkön keresztül. Ha civil szervezetként érdekel a hatásmérés, akkor itt, ha vállalati társadalmi felelősségvállalással foglalkozóként szeretnél mérhető eredményeket kimutatni a támogatási programjaidban, akkor pedig itt találsz bővebb információt, hogyan tudunk segíteni.