Hogyan lehet egy társadalmi célú szervezet önfenntartó? ⋆ Civilsupport
885
post-template-default,single,single-post,postid-885,single-format-standard,mkd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,onyx-ver-1.6, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,woocommerce_installed,enable_full_screen_sections_on_small_screens,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Hogyan lehet egy társadalmi célú szervezet önfenntartó?

csAlig három éve indult a Civil Support Nonprofit Kft. és szép sikereket ér el a nehézségekkel küszködő civil szektorban. Hogyan csinálják? Lévai Gáborral, a Civil Support ügyvezetőjével beszélgettünk az ötletről, az indulásról, csapatról és az eltelt három évről. 

 

Milyen volt az első három év?

Az első három év tele volt kísérletezéssel, tanulással. A tulajdonosi háttérnek köszönhetően már a kezdetektől közel 100 szakember állt a rendelkezésünkre, akik szaktudással rendelkeztek a könyvelés-bérszámfejtés, adótanácsadás területén épp úgy, mint szervezetfejlesztésben, fundraising-ben, vagy éppen a webfejlesztés, vállalati kapcsolatok területén. Ezt az erős szakmai hátteret használtuk arra, hogy minél több szolgáltatást “civilesítsünk”, közben pedig felépítsük a saját belső működésünket és egy civil fenntarthatósági modellt is.

Milyen probléma inspirálta a Civil Support alapítását?

2012-ben Magyarországon már közel 3 millióan éltek szegénységben, és az állam folyamatosan vonult ki a rászorulók felzárkóztatásából. Eközben a civil szektor egyre kevesebb állami és uniós támogatáshoz jutott, és a civil szervezetek döntő többsége nem volt felkészülve az önfenntartó működésre.

Az  alapítók a saját területükön professzionális szolgáltató cégekként arra szövetkeztek, hogy szaktudásukkal a társadalmi célú szervezetek közelítsenek a for-profit szektor hatékony működéséhez, és ezáltal nagyobb pozitív társadalmi hatást érjenek el.

 

Milyen elvárásaitok voltak, hogyan teljesültek ezek?

A legfontosabb elvárásunk az volt, hogy a Civil Support néhány év alatt saját stábot építsen fel, és önfenntartóan tudjon működni, illetve hogy ez alatt az időszak alatt megismerjük, ténylegesen mire van szüksége a szektornak ahhoz, hogy önfenntartóvá váljon. Ma a Civil Support közhasznú szervezetként 15 munkatárssal dolgozik, szolgáltatási bevételekből önfenntartóan működik. 3 év alatt több száz civil szervezettel dolgoztunk együtt, rengeteg partnerünk van, és vannak válaszaink arra, hogyan lehet egy társadalmi célú szervezet önfenntartó.

 

Milyen nem várt nehézségekkel kellett szembenézni?

A legtöbb civil szervezetnél jóval mélyebben rögzült a pályázati forrásokra támaszkodó finanszírozási modell, mint amire számítottunk. A gazdasági válság elhúzódása, a nagyvállalatok különböző extra adóterheinek növekedése, és az állam terjeszkedése pedig tovább nehezítette a külső forrásokkal való összekapcsolódást.

 

Hogyan kezdtétek az építkezést?

Az indulást közel 9 hónapos tervezés előzte meg. Partnereket toboroztunk, szolgáltatásokat alakítottunk ki, és felépítettük az első honlapunkat. Az indulás pillanatában volt már 4 ügyfelünk, akikkel azóta is dolgozunk, így az első naptól önfenntartó a szervezet. A legfontosabb feladatunk azóta is a partnerségek felépítése, és a működésünk, szolgáltatásaink folyamatos fejlesztése.

 

Hol volt a fordulópont, amikor már tudtátok: működni fog?

Egy évvel ezelőtt, az első nagy rendezvényünkkel, és két saját ingyenes szolgáltatásunk, az állásportál és a hírügynökség indulásával értük el a fordulópontot, ezek nagyban hozzájárultak az ügyfélkörünk bővüléséhez.

 

Kik az ügyfélkör?

Klasszikus civil szervezetekkel, szakmai szövetségekkel, társadalmi vállalkozásokkal, vállalatokkal és önkormányzatokkal dolgozunk, az első három csoportnak működési, stratégiai és match-making szolgáltatásokat nyújtunk, a vállalatokat és önkormányzatokat abban segítjük, hogy civil szervezetekkel hosszú távú, mérhető pozitív társadalmi hatással bíró együttműködéseket alakíthassanak ki.

Potenciális ügyfeleinknél először mindig egy diagnózis készül, hol tart a szervezet a szervezeti életút-görbén, melyik működési területen mik az aktuális kihívások, mik a rendelkezésre álló belső erőforrások. Ez alapján teljesen szervezetre szabott javaslatot állítunk össze, ami lehet egy egyszerű projekt lebonyolítása, de akár több éves komplex kísérési folyamat is.

 

Milyen problémákra adnak választ a szolgáltatások?

Működési kockázatok kiszűrésére (adózás, számvitel, jogi, munkaszervezési, kommunikációs területen), forráshiányra, saját szolgáltatások hiányára, partnerkapcsolatok gyengeségére, alacsony társadalmi beágyazottságra, és arra, hogy ha egy szervezet nem tudja kimutatni a saját társadalmi hatását.

Kialakítottunk és működtetünk egy civil szervezeteket munkaerővel ellátó önkéntes és állásportált Civiljob néven, elindítottunk egy kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó civil hírügynökségi platformot, dolgozunk a tudás alapú önkéntesség hazai térnyerésén, és a társadalmi hatásmérés elterjesztésén. Életre hívtunk egy civil fejlesztői kerekasztalt, amelyben közös módszertant alakítunk ki a civil szervezetek fenntarthatóságára.

 

Hogyan történik a termékfejlesztés?

A meglévő termékeink esetében az ügyfél visszajelzések alapján folyamatosan pontosítjuk, fejlesztjük a szolgáltatásainkat. Új termékötlet esetén a Canvas modellt használjuk, amikor elkészültünk egy modellel, a meglévő ügyfélkörünkből bevonjuk azokat a fejlesztésbe, akik számára érdekes lehet az új szolgáltatás.

 

Egyedül vagy szövetségesekkel dolgoztok? Ha vannak, kik ők?

Ernyőszervezetek, szakmai szövetségek, vállalatok, önkormányzatok, a civil szervezetek fejlesztésével foglalkozó más szolgáltató cégek.

Általában azokra is szövetségesként tekintünk, akik hagyományos értelmezés szerint a konkurenseink lennének a civil szervezetek fejlesztése területén, mivel az ügy közös.

 

Hogyan építettétek a csapatot?

Ahogy növekedett az ügyfeleink száma, az alapítóknál meglévő erőforrásokról egyes területeken fokozatosan áttértünk belső erőforrásokra. Így jött létre a jelenlegi csapat:

Ambrus Noémi a szervezetfejlesztési és képzési területet vezeti, ő több mint 15 éves civil fejlesztői múlttal rendelkezik. Suhajda Attila partnerként a vállalati és önkormányzati kapcsolatok specialistája, Nyári Juli a kommunikációs szolgáltatásokért, Civil Hírügynökségért felelős, közel 15 éves ügynökségi, 10 éves rádiós tapasztalattal. Mayer Tünde a Civil Hírügynökség tartalmáért és a sajtókapcsolatok kezeléséért felel, Nagygyörgy András fundraising specialista, korábban a Bátor Tábor adományozási vezetője volt. Kelemen László adójogász, ÁFA kérdések szakértője, Vadkerti Krisztián könyvvizsgáló, adótanácsadó, Arató Adrián több, mint 10 éves civil könyvelési, bérszámfejtési tapasztalattal vezeti a könyvelő csapatot. Cseh Zsuzsa korábban vállalati oldalon, majd az Önkéntes Központ Alapítványnál foglalkozott önkéntes programokkal, nálunk a pro bono szolgáltatásokért felel. Barta Péter 20 éves informatikai tapasztalattal a webes fejlesztéseket vezeti, Kuslits Borbála szolgáltatásfejlesztéssel foglalkozik. Szász Brigitta a biztonságos adminisztratív hátteret biztosítja számunkra.

 

Hogyan változott a társadalmi, gazdasági, civil, vállalati környezet az indulás óta?

Bár a gazdaság látszólag stabilizálódott Magyarországon, valójában sokkal rosszabb a helyzet most, mint 3 évvel ezelőtt. A Freedom House adatai alapján Magyarország 2015-ben az index történetében egyedüliként “demokratikus” kategóriából visszakerült a részleges demokráciák közé, miközben a USAID civil fenntarthatósági indexe szerint a hazai civil szektor a “fenntartható” kategóriából a “fejlődő fenntarthatóság” állapotba esett (szintén egyedüli országként az index történetében). Eközben a Habitat for Humanity 2014-es kutatás összefoglalója szerint a lakosság 27%-a, a gyerekek 35%-a él Magyarországon mélyszegénységben.  A civil szféra társadalmi beágyazottsága alacsony, az önfinanszírozó képessége minimális (az USA-ban a civil szervezetek szolgáltatási bevételeinek aránya 75%, Magyarországon 10-15% közötti). A kormányzat civilellenes lépései és retorikája pedig tovább nehezíti a szektor helyzetét. A permanens jogbizonytalanság, a nem csökkenő extra vállalati adóterhelés és az állam túlterjeszkedése miatt nem javult a vállalatok helyzete, így 2012-höz képest tovább csökkentek a vállalatok által a civil szektornak biztosított erőforrások.

 

Ez hogyan befolyásolja a fejlesztéseket, a terveket?

Az elmúlt 3 év folyamatai alapján még fontosabbá vált a társadalmi célú szervezetek megerősítése, fenntarthatóságuk és pozitív társadalmi hatásuk fejlesztése.

Merre tovább? Fejlesztési tervek? A következő három év?

3 év intenzív szolgáltatás és ügyfélportfólió fejlesztési folyamat van mögöttünk, a következő évet a módszereink stabilizálására szánjuk. A következő 3 évben pedig szeretnénk saját erőforrásokkal, vagy partnerek bevonásával minden szolgáltatásunkat országosan elérhetővé tenni.

Cseh Zsuzsa



Legyél képben!

Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!

Korábbi hírleveleink

Név

Szervezet neve

Email cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.