Forrásteremtés, fundraising ⋆ Civilsupport
8370
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-8370,mkd-core-1.0.3,yith-wcan-free,ajax_fade,page_not_loaded,,onyx-ver-1.6, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,woocommerce_installed,enable_full_screen_sections_on_small_screens,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Forrásteremtés, fundraising

Nagygyörgy AndrásNagygyörgy András
fundraising huszár

A régi közmondás szerint “az idegenek is barátok, csak még nem ismerjük őket”.  Hasonlóan gondolkodom a támogatókról. Az utca embere és a sarki cég vezetője is szeret jót cselekedni, legfeljebb még nem találta meg, hol és hogyan. A civil szervezeteknek nincs más feladatuk, mint megmutatni nekik önmagukat és a támogatásukból adódó értékeket. Az adománygyűjtésben csak az a szervezet lehet sikeres, amelyik nem pénzcsapként, hanem barátként tekint a támogatóira.

Neked öröm, hogy egy civil szervezethez kapcsolódsz? Miért ne lehetne a támogatóidnak is az? Keressük meg együtt, kik lehetnek ők!

Tegye fel a kezét, aki civil szervezetben tevékenykedik, és az elmúlt évben egyszer sem használta azt a szót, hogy “forráshiány”.

Vagy az, akinek a szervezetében még nem hangzott el, hogy “van egy elég jó pályázat, üssünk össze rá gyorsan egy projektet”. 

És az, aki még sosem mondott le egy sokat tervezett-fejlesztett, dédelgetett projektötletéről azzal a sóhajjal, hogy “de erre most nincs pénz”.

A civil szervezeti világképnek legtöbbször szerves része, hogy a finanszírozás szűkös, pénz nincs, és ezzel voltaképpen nem is lehet mit kezdeni. Alkalmazkodni kell az éppen adódó lehetőségekhez. Csúsznak a projektek, késnek a fejlesztések, kényszerprogramok születnek a pályázati feltételekhez igazítva, és egyre gyakrabban hangzik el az univerzális formula: “ez van”.

Szerintünk vannak más megoldások is, de mielőtt továbbmegyünk, kérjük, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Született-e olyan szervezeti döntés az elmúlt évben, ahol jelentős  szakmai kompromisszumokat kellett hozni anyagiak miatt?
  • Mennyire érzed  környezeti vagy finanszírozási lehetőségektől függőnek a szervezeted tevékenységét? Mennyire határozza meg a döntéseket a környezeti feltételek határozzák meg, mennyire a szakmai és stratégiai szempontok?
  • Szerinted mekkora befolyása van a szervezetednek arra, hogy változtasson a finanszírozási lehetőségeken? Milyen lehetőségeket látsz magatok előtt?

Ha úgy érzed, a külső körülmények határozzák meg a szervezeted pályáját, kezdj el azon gondolkozni, hogy mit tehetnél a mozgástered növeléséért.

Ha vannak barátaid, akkor jó irányba tartasz

A fundraisingre, forrásteremtésre úgy szokás tekinteni, mint egy eszköz vagy esély arra, hogy a szervezet orvosolja a forrásproblémáit.
Mi úgy gondoljuk, hogy a forrásteremtés hangsúlya teljesen máshol van – sőt, nem is lehet sikeresen végezni, ha ezt a részét figyelmen kívül hagyjuk.

A fundraising lényege, hogy társakat keresünk magunk mellé, akikkel megsokszorozhatjuk az erőforrásainkat, megnövelhetjük a tevékenységünk pozitív hatását, és ebből a pozitív hatásból a támogatóink is részesülnek.

A fundraising – és amelyik formájáról elsődlegesen beszélünk, az adománygyűjtés – nemcsak a kommunikáció mennyiségéről szól, a tetszetős szlogenekről vagy minél több ember eléréséről. Nemcsak a választott módszerekről, eszközökről, és főleg nemcsak azokról, amelyekre ilyenkor először gondolunk: egyszázalékos kampányok, adománykérő levelek, óriásplakátok és TV-hirdetések, amelyek csak a legnagyobb szervezeteknek elérhetők.

Pedig a fundraising nem a nagy szervezetek kiváltsága.

Nem a véletlenen múlik, hanem rajtad

  • Vegyünk például egy crowdfunding kampányt. Az eredménye nemcsak a szép célkitűzésen vagy a látványos sajtómegjelenéseken múlik, hanem az e-mail listádon vagy az online közösségeiden is, amit előzetesen felépítesz hozzá.
  • A vállalati adományok kulcsa sem feltétlenül a megfelelően elkészített adománykérő prezentáció, hanem az átgondoltság: hogy mennyire illeszkedik az ügyünk a megkeresett vállalkozás alaptevékenységeihez, célközönségéhez, mennyire épít a a munkatársak részvételére. Sokat számíthat az is, ha kuratóriumunkat is tudatosan úgy alakítjuk, hogy helyet kapjanak benne az üzleti világban is jártas, kapcsolati tőkével rendelkező személyek.
  • Egy jótékonysági maratonfutással azoknak érdemes próbálkozniuk, akik megfelelő létszámú önkéntessel rendelkeznek, kellően beágyazottak, képesek kapcsolatot tartani egyszerre nagyszámú segítővel, toborozni és motiválni őket.

Bármilyen típusú forrásteremtésbe fogsz is, a legfontosabb sikerkritérium az átgondoltság. 

A recept nem annyira bonyolult:

  1. Tudd, hogy mi a célod
    Kiket, miért, milyen üzenettel akarsz megkeresni? Milyen eszközök jönnek számításba ehhez?
  2. Tudd, hogy mid van
    Milyen tudás, tapasztalat, erőforrás, infrastruktúra van a szervezetedben? Milyen közösségek vannak körülöttetek, hány embert tudnál megmozdítani? Milyen módszer való leginkább nektek?
  3. Végezd el a házi feladatot!
    Tisztítsd ki az e-mail adatbázisaidat, tartsd melegen a kommunikációs csatornáidat, ápold az online és hús-vér közösségeidet. Ismerd meg a támogatóidat, tudd, hogy hogyan tudnak kapcsolódni ahhoz az ügyhöz, amelyet képviselsz.

Vajon kinek fontos a Te ügyed?

Ha velünk vágsz bele a forrásteremtésbe, a célunk az lesz, hogy veled együtt megtaláljuk a számotokra testhezálló eszközöket, és kiépítsük azt a hátteret, amely a sikeres fundraising alapja.

Segítünk,

  • hogy megtaláld, mely közösségek, társadalmi csoportok vagy vállalkozástípusok lehetnek leginkább nyitottak a tevékenységedre.
  • hogy megtanulj az ő fejükkel gondolkodni. Mik a motivációik, hol érheted el őket, mik a hobbijaik vagy érdeklődési körük, milyen akciókra lennének fogékonyak?
  • hogy megtanulj az ő nyelvükön (is) beszélni. Lehet, hogy számukra egészen más részletek fontosak a működésetekből, mint ami miatt számodra fontos az ügyed.
  • hogy megtaláld azokat a csatornákat, ahol elérheted őket és kapcsolatot tarthatsz velük. Van élet a Facebookon túl is.
  • hogy beazonosítsd, kire milyen feladatok várnak a szervezetedben, hogy az ehhez szükséges kapacitások és tudás felépüljön és működjön is.

Adományt gyűjteni már valóban bármivel lehet, de megfelelő háttér nélkül nem várható tényleges eredmény. A fundraising kitartást és elkötelezettséget igénylő, de beágyazottságban, kapcsolatokban és idővel anyagilag is megtérülő befektetés.

öltönyös úriemberek színes csíkos zokniban

Élményalapú adományozás – “mit” helyett “hogyan”

Adománygyűjtés maratonfutással? Úszással? Jótékonysági pókerverseny? Támogatás nyújtása bajusznövesztéssel vagy a kedvenc kaparós sorsjegy megvásárlásával? Akármilyen furcsán hallatszottak volna akárcsak 3 évvel ezelőtt is ezek a segítségnyújtási módok, mára megszokott forrásteremtési módszerré váltak. Az adományozók számára egyre fontosabb, hogy kreatív, emlékezetes, egyedi felhívásokhoz csatlakozhassanak – lehetőleg közösségi kezdeményezésekhez.

Eljött az élményalapú jótékonykodás ideje, ami végtelen számú új lehetőséget nyit a legkisebb szervezetek számára is.

Az élményalapú adományozás (challenge fundraising) András specialitása, országos projektek fűződnek a nevéhez,  mint az Élménykülönítmény, a Bátor Könyv vagy a #KézenFogvaBallagunk mozgalom.

Ha egyedi és izgalmas adománygyűjtési megoldásban gondolkodsz, a legjobb helyen jársz. Vedd fel Andrással a kapcsolatot!

Ha fundraising tanácsadást keresel

Konkrét kérdésekben az alábbi területeken tudunk segíteni:

  • 1%-kal kapcsolatos kérdések. Kinek érdemes gyűjteni, hogyan?
  • A jelenlegi fundraising tevékenységed felmérése. Mitől működik? Mitől nem? Segítünk fejleszteni a jelenleg futó akcióidat, emelni a  hatékonyságukat.
  • Fundraising stratégia készítése
  • Vállalati kapcsolatok építése és CSR-partnerség (link)
  • Fundraising kampány tervezése, brief készítése
  • Saját szolgáltatásból származó bevételek növelése, szolgáltatásfejlesztés, üzleti modell készítése (link)
  • Adománygyűjtés jogszabályi feltételei

Hozd létre azt a támogató közösséget, amelyben a szervezeted hatása kiteljesedhet

Hagyatkozhatsz a körülményekre, vagy elkezdheted formálni a környezetedet.

Érdekel, hogy hogyan tudunk ebben segíteni? Vedd fel Andrással a kapcsolatot!

Írj nekünk!

Olvasnál még? Nézd meg fundraising témájú írásainkat a blogon!

Velük dolgozunk

Legyél képben!

Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!

Korábbi hírleveleink

Név

Szervezet neve

Email cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.