Nagygyörgy András
fundraising huszár
Tegye fel a kezét, aki civil szervezetben tevékenykedik, és az elmúlt évben egyszer sem használta azt a szót, hogy “forráshiány”.
Vagy az, akinek a szervezetében még nem hangzott el, hogy “van egy elég jó pályázat, üssünk össze rá gyorsan egy projektet”.
És az, aki még sosem mondott le egy sokat tervezett-fejlesztett, dédelgetett projektötletéről azzal a sóhajjal, hogy “de erre most nincs pénz”.
A civil szervezeti világképnek legtöbbször szerves része, hogy a finanszírozás szűkös, pénz nincs, és ezzel voltaképpen nem is lehet mit kezdeni. Alkalmazkodni kell az éppen adódó lehetőségekhez. Csúsznak a projektek, késnek a fejlesztések, kényszerprogramok születnek a pályázati feltételekhez igazítva, és egyre gyakrabban hangzik el az univerzális formula: “ez van”.
Szerintünk vannak más megoldások is, de mielőtt továbbmegyünk, kérjük, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
Ha úgy érzed, a külső körülmények határozzák meg a szervezeted pályáját, kezdj el azon gondolkozni, hogy mit tehetnél a mozgástered növeléséért.
A fundraisingre, forrásteremtésre úgy szokás tekinteni, mint egy eszköz vagy esély arra, hogy a szervezet orvosolja a forrásproblémáit.
Mi úgy gondoljuk, hogy a forrásteremtés hangsúlya teljesen máshol van – sőt, nem is lehet sikeresen végezni, ha ezt a részét figyelmen kívül hagyjuk.
A fundraising lényege, hogy társakat keresünk magunk mellé, akikkel megsokszorozhatjuk az erőforrásainkat, megnövelhetjük a tevékenységünk pozitív hatását, és ebből a pozitív hatásból a támogatóink is részesülnek.
A fundraising – és amelyik formájáról elsődlegesen beszélünk, az adománygyűjtés – nemcsak a kommunikáció mennyiségéről szól, a tetszetős szlogenekről vagy minél több ember eléréséről. Nemcsak a választott módszerekről, eszközökről, és főleg nemcsak azokról, amelyekre ilyenkor először gondolunk: egyszázalékos kampányok, adománykérő levelek, óriásplakátok és TV-hirdetések, amelyek csak a legnagyobb szervezeteknek elérhetők.
Pedig a fundraising nem a nagy szervezetek kiváltsága.
Bármilyen típusú forrásteremtésbe fogsz is, a legfontosabb sikerkritérium az átgondoltság.
A recept nem annyira bonyolult:
Ha velünk vágsz bele a forrásteremtésbe, a célunk az lesz, hogy veled együtt megtaláljuk a számotokra testhezálló eszközöket, és kiépítsük azt a hátteret, amely a sikeres fundraising alapja.
Segítünk,
Adományt gyűjteni már valóban bármivel lehet, de megfelelő háttér nélkül nem várható tényleges eredmény. A fundraising kitartást és elkötelezettséget igénylő, de beágyazottságban, kapcsolatokban és idővel anyagilag is megtérülő befektetés.
Adománygyűjtés maratonfutással? Úszással? Jótékonysági pókerverseny? Támogatás nyújtása bajusznövesztéssel vagy a kedvenc kaparós sorsjegy megvásárlásával? Akármilyen furcsán hallatszottak volna akárcsak 3 évvel ezelőtt is ezek a segítségnyújtási módok, mára megszokott forrásteremtési módszerré váltak. Az adományozók számára egyre fontosabb, hogy kreatív, emlékezetes, egyedi felhívásokhoz csatlakozhassanak – lehetőleg közösségi kezdeményezésekhez.
Az élményalapú adományozás (challenge fundraising) András specialitása, országos projektek fűződnek a nevéhez, mint az Élménykülönítmény, a Bátor Könyv vagy a #KézenFogvaBallagunk mozgalom.
Konkrét kérdésekben az alábbi területeken tudunk segíteni:
Hagyatkozhatsz a körülményekre, vagy elkezdheted formálni a környezetedet.
Érdekel, hogy hogyan tudunk ebben segíteni? Vedd fel Andrással a kapcsolatot!
Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.
Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!