"A dm-nél fontos számunkra, hogy olyan élményt adjunk a kollégáknak, amit a munkahelyi környezetben nem tudunk megadni." ⋆ Civilsupport
724
post-template-default,single,single-post,postid-724,single-format-standard,mkd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,onyx-ver-1.6, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,woocommerce_installed,enable_full_screen_sections_on_small_screens,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

“A dm-nél fontos számunkra, hogy olyan élményt adjunk a kollégáknak, amit a munkahelyi környezetben nem tudunk megadni.”

KanyoRolandKanyó Rolandot, a dm hazai leányvállalatának PR és marketing menedzserét, az „Egy nap másokért” programban vállalt személyes pro bono tapasztalatairól és a program pro bono vonatkozásának a gyakorlati működéséről kérdeztük.

 

Az “Egy nap másokért” program 2013-ban indult útjára. Miért látták szükségét, hogy a CSR stratégia egy további programmal bővüljön?
2011-ben ünnepelte az ausztriai anyavállalat megalapításának 35. évfordulóját. Ugyanez az év volt az önkéntesség éve is Európában. Ebből az apropóból indult a kezdeményezés az anyavállalattól, hogy ezt a jeles jubileumot egy dolgozói önkéntes programmal, német nevén Mehr-vom-Leben Tag ünnepelje. A magyarországi dm 2013-ban ünnepelte a 20. éves születésnapját. Az ausztriai példát követve mi is úgy ítéltük meg, hogy ezzel a kezdeményezéssel méltóan ünnepelhetünk együtt munkatársainkkal. A dm-nél hiszünk abban, hogy a siker kulcsa a munkatársakban van. Ez a program remek lehetőség a fejlődésre, és arra, hogy a segítségnyújtáson túl olyan élményt adjunk a kollégáknak, amit a munkahelyi környezetben nem tudunk megadni.


Miért volt fontos a vállalat számára, hogy a program a fizikai segítségnyújtás mellett a pro bonora is kiterjedjen?

A segítségnyújtás arról szól, hogy mi jól érezzük magunkat. Ott, és abban kell segítenünk, ahol, és amire az adott szervezetnek igénye van. Ha az valamilyen szakmai tanácsadás, akkor abban, ha az fizikai munka, akkor abban. Arról nem is beszélve, hogy több kolléganőt életkora, vagy fizikai korlátai megakadályoznak abban, hogy fizikai munkát végezzen, viszont szaktudását akár könyvelői, vagy számítástechnikai területen fel tudja ajánlani.

Hogyan jelezhetik a civil szervezetek, hogy milyen szaktudásra lenne szükségük?
A honlapunkról letölthető egy regisztrációs lap, ahol az elvégzendő munka pontos adatait kell megadnia a szervezetnek. Itt kell azt is feltüntetni a munka pontos megnevezése mellett, hogy az adott feladat igényel-e valamilyen speciális szaktudást. Így ki tudjuk küszöbölni az esetleges kellemetlen helyzeteket, hogy más területről jelentkezzen a feladatra valaki. Ez kellemetlen lenne az önkéntesnek, és a szervezetnek is.

 

Az elmúlt években milyen pro bono alapú igények érkeztek a civilek oldaláról és milyen kompetenciákat tud a vállalat a civilek számára felajánlani?
A legtöbben továbbra is fizikai segítségre számítanak, de egyre többen vannak, akik marketing és PR tanácsadásra szorulnak, esetleg HR területen lenne szükségük egy kis útmutatásra, de keresettek a számítástechnikai szakemberek is. A dm minden, egy komplex vállalat működéséhez szükséges területről rendelkezik szakemberekkel az értékesítéstől a könyvelésen át a logisztikáig. Bár fizikai munkának tűnik, de többször fordultak már logisztikusainkhoz segítségért a raktárak helykihasználásnak optimalizálásához, amihez ők értenek a legjobban, még ha elsőre egy egyszerű pakolási munkának tűnik is.


A program nevében is szerepel, hogy a segítségnyújtás egy nap keretében valósul meg. Mire elég egy nap pl. a pro bono tanácsadásban, ahol sokszor ennyi idő szükséges ahhoz, hogy egy alkalmazott megértse, kibogozza a civil oldalról beérkezett igény mögött meghúzódó valódi problémát?

Egy nap valóban kevés, nyilván nem lehet adott esetben egy komplett marketing stratégiát felállítani például, de sok esetben már egy általános tanácsadás az esetleges lehetőségekről is sokat jelent a szervezeteknek.


Hogyan készülnek fel az alkalmazottak egy pro bono projektre?

Különösebb felkészülést nem igényel, de természetesen a témának megfelelően mindenki felkészülten érkezik erre a találkozóra, hiszen segíteni szeretne. A felkészülés azért is nehéz, mert sok esetben ad-hoc jelleggel a találkozó során is felmerülhet 1-2 kérdés, amire a beszélgetés során derül fény.


Honnét tudható, hogy a civil szervezet által leadott igény valóban a valódi problémát fedi-e le?

Ez valójában a helyszínen derül ki. A beérkezett regisztrációs lapokat egy közös listára rögzítjük fel, ahonnan a munkatársak választhatnak. Ha valakinek megtetszik egy lehetőség, és szívesen segítene, akkor az illető önállóan veszi fel a kapcsolatot a szervezettel. Az időpont egyeztetés során előzetesen már történik a szervezet részéről egy tájékoztatás, de valójában a személyes találkozó alkalmával szembesül az önkéntes a valódi feladattal.


Hogyan zajlik a program értékelése, az alkalmazott nyomon követése, hogy valóban ott volt és azt a szaktudást adta, amire a civilnek szüksége volt?

A munkatársak utólag felrögzítik magukat a rendszerünkben, így látjuk, hogy hol voltak. Szívesen fogadjuk a fényképes rövid élménybeszámolókat is, de ez nem kötelező. A szervezet bármikor adhat visszajelzést a vállalatnak az önkéntesről. Ezt mindig szívesen fogadjuk. Eddig csak pozitív tapasztalatai voltak mindkét félnek.


Hogyan szűrik, hogy az alkalmazott szaktudása, kompetenciája megfelelő-e?

A programban való részvétel önkéntes, és saját felelősségre történik. A dm nem ellenőrzi munkatársait. A program kidolgozásánál fő szempont volt, hogy ne legyen központilag irányított. A munkatárs felelősen dönt, amikor szervezetet és munkát választ. A résztvevőknek fontos, hogy jól végezzék munkájukat, hiszen ezzel nem csak a dm, de saját jó hírnevüket is öregbítik.


A tavalyi évben hány alkalmazott vett részt az „Egy nap másokért” programban és lehet-e tudni, hogy ebből hányan ajánlották fel a szakmai tudásukat?

2014-ben több mint háromszázan vettek részt a programban. Arra vonatkozóan nincsen pontos adatunk, hogy hányan ajánlottak fel szakmai segítséget. Alapvetően a szakmai segítségnyújtás még gyerekcipőben jár, de azért van pár úttörő.


Tavaly először döntött Ön is úgy, hogy pro bono alapon segít egy szervezetnek. Miért voksolt a pro bono mellett?

Helyesbítenék, az elmúlt 2 évben ilyen jellegű önkéntes munkát választottam, azért, mert amint megláttam a listán a kért segítséget, kötelességemnek éreztem, hogy aktivizáljam magam! Nagyon jól éreztem magam mindkét esetben, mert valóban úgy éreztem, hogy segítséget tudok nyújtani olyan területen, ami számukra ismeretlen és egy kicsit idegen.


Miben volt más ez a segítségnyújtás az eddigi önkéntes tapasztalataihoz képest?

Nagyon sok tapasztalatom nincs ezen a területen, csak pozitívan tudok nyilatkozni ezekről a napokról, legyen szó pro bono vagy más kategóriáról.


Adott-e valami pluszt Önnek ez az együttműködés, és ha igen, mit?

Mindkét esetben úgy váltunk el egymástól, hogy ezzel az egy nappal nem zárul le az együttműködésünk. Azóta is tartom mindkét szervezettel a kapcsolatot mind e-mailben, mind telefonon, és természetesen amennyiben tudok, szívesen segítek nekik.

Cseh Zsuzsa



Legyél képben!

Rendszeresen teszünk közzé híreket saját és külső pályázatokról, képzésekről, nonprofit szektort érintő kérdésekről.

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj időben a lehetőségekről!

Korábbi hírleveleink

Név

Szervezet neve

Email cím

Elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.